+36 70 3184-123 / info@redflash.hu

Hogyan lehetsz még jobb? - Gyorsaságfejlesztés

Cégünk már alakulásakor elkötelezte magát a sportolók képességeinek fejlesztése mellett.

Gyakorló edzők, és sportolók tisztában vannak az alapvető motorikus képességekkel, és azok fejlesztési lehetőségeivel, és mindenki számára világos, hogy a gyorsaság fejlesztése a legnagyobb kihívás.

Viszont a mai felfokozott küzdelemben, ahol egy-egy siker tized, ill századmásodperceken múlhat, „ a jó edzői szem „ már nem minden esetben elegendő.

Valljuk azt, hogy amit nem tudok objektíven mérni, annak fejlesztése is sokkal nehezebb feladat.

Bár sokan idegenkedünk tőle, szükség van számokra, értékekre, hogy a fejlődés üteme (iránya) mérhető, kimutatható, számszerűsíthető legyen.

A mi termékeink, a küzdősportolók reakció idejének, mozgás és mozdulatgyorsaságának fejlesztését hivatottak elősegíteni.

A sportolónak – ugyanúgy, mint a valós küzdelmekben - , egy vizuális ingerre kell a legrövidebb idő alatt ütéssel, rúgással reagálnia.

Fontos megértenie a felhasználónak, hogy az előre nem kiszámítható időközönként felvillanó fényjelzés, szimbolizálja az igazi küzdelemben kialakuló szabad ütő felületeket. Amennyiben erre a jelre gyors és egyre gyorsabb reakciót sikerül adni, akkor a versenyhelyzetben is könnyebben ki tudjuk használni az adódó pillanatnyi lehetőségeket.

Termékeink ennek a nehezen fejleszthető képességnek a javítására adnak az edzők és sportolók számára egy olyan segítséget amire a mérhető eredmények tükrében bátran és objektíven támaszkodhatnak.

Az eszközök felhasználásának sokszínűségéről részletes leírások, bemutató videók találhatóak a termékek ismertetőjében. Emellett a sokoldalú alkalmazásnak az edzői fantázia szabja meg határait.

 

Koncepciónk alátámasztására álljon itt egy kis elmélet:

 

Gyorsaság

 A gyorsaság az a képesség, mellyel az adott feltételek mellett képesek vagyunk a mozgások lehető legnagyobb sebességgel történő végrehajtására.

Függ:

- az idegfolyamatok minőségétől,

- az izgalmi és gátló folyamatok megfelelően gyors váltakozásától,

- a mozgásban érintett izmok összehúzódási és ellazulási képességétől.

Élettani alapja

Valamely ingerre adott válasz öt komponensből tevődik össze:

  1. az inger jelentkezése az érzékszervben,
  2. az ingerület közvetítése a központi idegrendszerbe, az ingerület áthaladása az idegrendszeren,
  3. a cselekvési program kialakítása,
  4. az ingerület útja a központból az izom felé,
  5. az izom ingerületbe jutása, a válaszcselekvés végrehajtása.

Ebben a folyamatban csak a 3. és 5. pont edzhető. Nem mindegy, hogy az 5-ös pontban a központból érkező ingerület milyen típusú izomrosttal találkozik. Az izom edzés hatására gyorsabbá, illetve lassabbá tehető.

 

Gyorsaság szerepe a küzdősportokban

A küzdősportok komplexitására jellemző, hogy a gyorsaság fejlesztése szintén komplex megoldásokat igényel.

A küzdősportokban több fajta gyorsaságra is szükség van.

egyszerű reakcióidő A lehető legrövidebb idő alatt adott válasz egy meghatározott ingerre, ami lehet egyszerű válasz (pl. hangra, fényre, tapintásra).

választásos reakcióidőről beszélünk akkor, amikor több alternatíva közötti választás után, a cselekvéshez szükséges időértéket fejezzük ki.

mozdulatgyorsaság a mozdulat megkezdése és befejezése között eltelt időszaknak az idejét mérjük.

gyorsulási – lassulási képesség  azt a mozgás-végrehajtási képet jelenti, amelynek során a sportoló mozgásszabályozása és fizikai képességei alapján a lehető legrövidebb időtartam alatt eléri a mozgási sebességének csúcsértékét, illetve ebből a maximumból a lehető legrövidebb idő alatt lefékezi a haladási sebességét.

helyzetgyorsaság  a fogalom a pszicho-motoros szabályozás nyílt jellegű mozgáskészségeiben feltárulkozó időbeliség kifejezését jelenti. Ez azt jelenti, hogy a sport, a versenyzés folyamatában az egyén számára feltárulkozó döntést igénylő taktikai helyzetek, többválasztásos alternatívák létrejötte, célszerű cselekvési programok alkalmazásának lehetőségét kínálják föl. A helyzetgyorsaság azt a képességet jelenti, hogy a gondolkodás különböző részfázisainak - információ felvételtől a döntés meghozataláig – az összerendezése a döntéseknek megfelelő mozgásprogram megindításával és koordinált végrehajtásával, milyen rövid idő alatt történik.

mozdulatok gyakorisága vagy gyorsasága a gyorsaságnak egy sajátos megjelenését jelenti az egyénnek az a tulajdonsága, ami az időegységre kifejezett mozdulatok számában jelenik meg.

tanulási gyorsaság  elsősorban a mozgástechnikai repertoár bővítés és a különböző gondolkodási folyamatokat igénylő sportági teljesítmény elemek elsajátításának gyorsaságát jelenti.

gyorserő, gyorsasági állóképesség  a gyorserő, és gyorsasági állóképesség növelése cél, a gyorsasági teljesítmény fejlődése érdekében szinte minden sportág eredményességi elvárásainak jellemzője.

 lokomotorikus vagy végtaggyorsaság, ami a ciklikus mozgások távleküzdése során kialakult és tartott sebesség viszonyokat jelenti.

 

Azonban nincs  egyértelmű és konkrét edzésterv, nincs konkrét mérési alap a gyorsaság fejlesztéséhez, mi ezt a hiányt igyekszünk pótolni olyan eszközök korszerűsítésével, amit egyébként is használnak minden küzdősport teremben.

A reakció és mozdulatgyorsaság, a helyzetgyorsaság és tanulási gyorsaság egyidejű fejlesztése a gyorsulási lassulási képességekkel és a gyorsasági állóképességgel.

Mindezeket pedig konkrét mérési adatokkal rögzíthetjük és értékelhetjük, edzésről – edzésre láthatjuk a fejlődést vagy akár a stagnálást, visszafejlődést.

Vannak olyanok, akik ugyanazt, ugyanúgy tanítják, ahogyan ők is tanulták…. nem nekik ajánljuk ezeket az eszközöket!

 

Ajánlásunk azoknak szól, akik akarnak fejlődni, akarnak haladni, akarnak és mernek jobbá válni, és akarják, hogy tanítványaik túlszárnyalhassák a mesterüket!

Természetesen ezek csupán edzést segítő eszközök…nem nyerik meg senki helyett a versenyt, de talán hozzájárulhatnak a sikerhez, akár egy jó edzőpartner!

 

 

 


 Felhasznált irodalom: Dubecz József: Általános edzéselmélet és módszertan